ورود

ثبت نام

ورود

ثبت نام

نشانی کلینیک

مشهد ، روبروی پیروزی ۴۹ ، ساختمان پزشکان پریرخ ، طبقه اول ، واحد ۱۰

شماره های تماس

09380748155 -05138925407

ورود

ثبت نام

آنچه در مورد انتخاب روانشناس خوب باید بدانید.

انتخاب روانشناس خوب بستگی به کیفیت عمل و ترجیحات فردی شخص مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دارد. یک فرد باید یک روانشناس واجد شرایط با تجربه در حوزه خود پیدا کند که با او احساس راحتی کند.

نقش یک روانشناس کمک به افرادی است که دارای شرایط سلامت روانی و همچنین سایر چالش‌های عمومی زندگی هستند.

یک روانشناس دکترا برای کسب صلاحیت خود تحت آموزش‌های زیادی قرار می‌گیرد. آنها معمولاً با 4 سال تحصیل در مقطع کارشناسی و 4 سال تحصیلات تکمیلی شروع می‌شوند و به دنبال آن آموزش‌های اضافی و جابجایی انجام می‌شود.

این مقاله به این موضوع می‌پردازد که یک روانشناس چیست، چه چیزی می‌تواند به شما کمک کند و چگونه روانشناس خوب را انتخاب کنید.

روانشناس چیست؟

روانشناس نوعی پزشک است که در چالش‌های سلامت روان تخصص دارد. روانشناسان از پیشینه‌ای در علوم عمومی و علوم رفتاری و اعصاب استفاده می‌کنند تا به افراد کمک کنند دلیل فکر کردن، احساس کردن یا رفتارشان را مشخص کنند.

از آنجا، آنها برای یافتن علت یا محرک اصلی کار خواهند کرد. سپس روانشناس می‌تواند به فرد کمک کند تا مشکلات خود را حل کند و در صورت نیاز رفتار خود را تغییر دهد.

روانشناسان با افراد مختلف با پیشینه‌ها و سوابق شخصی کار می‌کنند. برخی در عمل خود عمومی‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر در زمینه‌های خاصی تخصص دارند.

چه کمکی می‌توانند بکنند؟

ممکن است فرد به دلایل مختلف از روانشناس کمک بگیرد. دلایل ممکن است بلند مدت باشد، مانند افسردگی مزمن، یا کوتاه مدت، مانند اندوه.

مثال‌های دیگر برای دلایل مراجعه به کلینیک روانشناسی و انتخاب یک روانشناس خوب برای مقابله با موارد زیر است:

  • فشار
  • بیخوابی
  • مسائل مربوط به سلامت روان مرتبط با درد
  • مشکلات رابطه
  • اعتیاد
  • مشکلات شناختی
  • گرایش‌های جنایی
  • سازگاری با ناتوانی

برخی از روانشناسان در زمینه‌های تحصیلی خاصی تخصص یا تجربه دارند. فرد در انتخاب روانشناس خوب باید بررسی کند که آیا روانشناس تجربه قبلی در مورد نگرانی‌ای که به دنبال درمان برای آن است را دارد یا خیر.

یک روانشناس خوب کیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) پیشنهاد می‌کند که یک روانشناس خوب، موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • مشخصات
  • ارزش‌های منحصر به فرد
  • موقعیت
  • اهداف شخصی

یک روانشناس خوب و با مقطع دکترا باید دارای مجوز مربوطه باشد، علی الخصوص پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در مقطع دکترا و جابجایی.

نحوه انتخاب روانشناس

روانشناسی که برای یک فرد خوب کار می‌کند و تأثیرگذار است، ممکن است نتیجه مشابهی با دیگری نداشته باشد. هنگام انتخاب روانشناس خوب، عوامل حرفه‌ای و شخصی وجود دارد که افراد باید در نظر بگیرند.

 

یک روانشناس مؤثر می‌تواند با نیازهای فردی فرد، از جمله خود مشکل و نحوه ارائه درمان، کار کند.

رویکردها

رویکردهای مختلفی وجود دارد که روانشناس بسته به موضوع ممکن است از آنها استفاده کند.

انتخاب روانشناس خوب و با تجربه در زمینه مربوطه، شانس موفقیت یک طرح درمانی را افزایش می‌دهد. این تا حدی به نوع درمانی که فرد مایل به انجام آن است بستگی دارد.

یک روانشناس ممکن است به تنهایی از مشاوره استفاده کند یا از روش‌های دیگری مانند دارو درمانی یا هیپنوتیزم درمانی استفاده کند. البته می‌توانید شما هم برای مشاوره به کلنیک روانشناسی راه آرامش که به عنوان بهترین مرکز مشاوره در کرج است، مراجعه کنید.

ارتباط

فرد باید با روانشناس خود احساس راحتی کند تا درمان مؤثر باشد. داشتن یک رابطه خوب باعث می‌شود که در مورد موضوعات حساس راحت‌تر صحبت کنید.

یک روانشناس ممکن است در مطب خصوصی یا به عنوان بخشی از محل کار دیگر کار کند. به عنوان مثال، یک مدرسه یا دانشگاه ممکن است یک روانشناس در محل داشته باشد، و آنها اغلب در بیمارستان‌های عمومی کار می‌کنند.

هزینه‌ها

هزینه‌های درمان بسته به محیط کلینیک روانشناسی و عواملی مانند بیمه متفاوت است. برخی از شرکت‌های بیمه درمانی، درمان سلامت روان را پوشش می‌دهند، اما همیشه اینطور نیست.

مهم است که بیمه نامه را بررسی کنید تا ببینید آیا درمان روانشناختی را پوشش می‌دهد یا خیر.

اگر شخصی بیمه درمانی نداشته باشد، روانشناس ممکن است با استفاده از یک سیاست و یا تعرفه موجود در این رسته شغلی هزینه را اعلام کنند. این بدان معنی است که آنها هزینه‌ها را بسته به درآمد فرد تغییر می‌دهند.

انتخاب روانشناس کودک

مغز کودکان به طور مداوم در حال رشد است و دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فرد کودک را نزد روانشناس ببرد. در هر شرایطی که باشد، روانشناس کودک نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

لازم است قبل از شروع درمان با روانشناس کودک، زمینه‌ای را که متخصص روانشناس کودک در آن تخصص دارد، بررسی کنید و در انتخاب روانشناس کودک خود به خوبی عمل کنید تا نتیجه بگیرید.

به عنوان مثال، یک روانشناس کودک ممکن است در موارد زیر تخصص داشته باشد:

  • روانشناسی رشد کودک
  • روانشناسی غیر طبیعی کودک
  • روانشناسی نوجوان

این دسته‌ها بر حوزه‌های مختلف شایستگی و مهارت تکیه دارند.

یک روانشناس کودک رشدی در موقعیت‌های معمولی مانند رشد شناختی تخصص دارد، در حالی که یک روانشناس کودک غیرعادی با مسائل کمتر رایج مانند شرایط سلامت روان کار می‌کند. روانشناسان نوجوان با کودکان 12 تا ۱۸ساله کار خواهند کرد.

سؤالاتی که باید پرسید

داشتن یک مشاوره اولیه به فرد این امکان را می‌دهد که ببیند آیا با روانشناس خود می‌تواند به خوبی ارتباط برقرار کند یا خیر. این زمان خوبی برای پرسیدن سؤالات فنی بیشتر در مورد درمان و همچنین انتخاب یک روانشناس خوب است.

 

موارد زیر برخی از کارهایی است که ممکن است فرد بخواهد در طول مشاوره اولیه انجام دهد:

  • بررسی کنید که روانشناس دارای چه شرایطی است. همچنین، مطمئن شوید که آنها دارای مجوز دولتی هستند.
  • از روانشناس در مورد تجربه و علاقه آنها در این زمینه بپرسید. با این کار تشخیص اینکه آیا آنها برای فرد مناسب هستند یا خیر آسان‌تر می‌شود.
  • در مورد هزینه‌ها پرس و جو کنید بررسی کنید که هزینه درمان چقدر است و آیا بیمه آن را پوشش می‌دهد یا خیر.
  • دریابید که برنامه درمانی شامل چه مواردی است. آیا درمان کاملاً مبتنی بر مشاوره است یا روانشناس شامل تکنیک‌های دیگری است؟
  • این که کلینیک  روانشناسی مورد نظر مشاوره گروهی یا مشاوره خانواده را انجام می‌دهد یا خیر؟ (البته کلینیک راه آرامش به عنوان مرکز مشاوره خانواده در کرج و همچنین مشاوره گروهی را نیز ارائه می‌دهد.)
  • از پرسیدن سؤالاتی که ناراحت کننده به نظر می‌رسند نترسید. بهتر است از همان ابتدا به یک روانشناس و توانایی او اطمینان داشته باشید تا اینکه بعد از شروع درمان متوجه اشتباه شوید.

زمان مراجعه به کلینیک روانشناسی خوب

یک روانشناس خوب می‌تواند در بسیاری از مشکلات کمک کند. اگر فردی سطوح شدیدی از موارد زیر را تجربه می‌کند، ممکن است ایده خوبی باشد که یک روانشناس مناسب را انتخاب کند:

  • نگران بودن
  • غمگینی
  • درماندگی
  • پرخاشگری یا سایر رفتارهای غیرعادی

یک شاخص خوب برای زمان درخواست کمک این است که آیا یک چالش سلامت روان بر فعالیت‌های روزانه یک فرد مانند خواب یا کار تأثیر می‌گذارد.

نتیجه گیری

زمینه‌های مختلفی وجود دارد که روانشناس ممکن است در آنها تخصص داشته باشد، مانند روانشناسی کودک، شناختی یا رفتاری.

هنگام یافتن یک روانشناس، فرد باید فردی را انتخاب کند که در زمینه‌ای که به دنبال کمک است، تجربه داشته باشد.

همچنین برقراری ارتباط خوب با روانشناس بسیار مهم است، زیرا آنها باید جزئیات شخصی را درک کنند تا بتوانند کمک کنند.

ایده خوبی است که در جلسه اول با یک روانشناس سؤالات زیادی بپرسید. این امر احتمال هرگونه غافلگیری ناخوشایند مانند هزینه‌های غیرمنتظره را در آینده کاهش می‌دهد، برای دریافت نوبت از کلینیک روانشناسی راه آرامش می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فهرست محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا